Jaksa paremmin

Paranna fyysistä ja henkistä kestävyyttäsi

Jaksaminen on usein koetuksella. Silloin olennainen asia on, että kiinnitetään huomio oman arjen valintoihin: Miten nukun, syön ja liikun, ja miten hoidan mieltäni ja saan pidettyä stressitasapainon hallussa. Näillä kaikilla on vahva yhteys jaksamiseen arjessa ja kun nämä osa-alueet ovat kunnossa, on jaksaminenkin kunnossa. 

Tässä luennossa käydään läpi paljon työkaluja ja menetelmiä jaksamisen lisäämiseksi myös itsenäisen työskentelyn arjessa. Luennossa on neljä teemaa, joita voidaan käsitellä kaikkia tai ottaa vain yksi teema syvempään käsittelyyn. 

1. Hauskat ja helpot liikkumisharjoitukset jokaiselle

Miten elvytät päiväsi energialla ja tehokkuudella? 

Jo pienessä määrin liikkuminen, on avain parempaan jaksamiseen ja tuottavuuteen.  Päivään voi lisätä mielekästä, mutkatonta aktiivisuutta, joka sopii niin toimistoon kuin kotiin. 

Tässä luennossa esitellään  helppoja liikkumisharjoituksia, jotka on suunniteltu sulautumaan saumattomasti päivittäisiin rutiineihin. Ja niitä voi tehdä vaikka kravatti kaulassa!

Unohda vanhentunut käsitys siitä, että hyötyä saa vain pitkäkestoisesta liikunnasta. Tutustu uuteen maailmaan, jossa mikrotreenit – lyhyet, hauskat ja helpot liikuntahetket – mullistavat käsityksesi päivittäisestä aktiivisuudesta ja rakentavat terveellisempiä ja energisempiä työpäiviä!

2. Säännöllisen ateriarytmin salaisuudet

Terveellisen ruoan on perinteisesti ajateltu olevan jaksamisen perusta, mutta usein aliarvioidaan säännöllisen ruokailurytmin merkitys, joka saattaa itse asiassa olla ensisijainen voimavara jaksamiselle.

Elimistön polttoaineena toimii ruoka, josta saadaan energiaa ja muita ravintoaineita kehon toiminnan ylläpitämiseen. Oikeanlainen ravitsemus on avainasemassa tässä prosessissa.

Säännöllisen ateriarytmin merkitys ravitsemuksessa korostuu entisestään, sillä se auttaa ylläpitämään tasaisia energiatasoja koko päivän ajan.

Tässä luennon osassa esitellään ravitsemuksen peruspilareita ja käytännöllisiä vinkkejä, jotka soveltuvat jokapäiväiseen käyttöön.  

3. Uni on elämän eliksiiri

Kuluvatko yösi valveilla, sen sijaan, että nauttisit levollisesta unesta? Yölliset murehtimiset voivat muodostua merkittäväksi esteeksi palauttavalle unelle.  

Levollinen ja riittävän pitkä uni on jaksamisen ja terveyden peruspilareita. Unenpuute ei ainoastaan vaikuta seuraavan päivän suorituskykyyn, vaan se voi olla pitkään jatkuessaan erittäin haitallista kokonaisterveydelle.  Siksi on tärkeää ymmärtää hyvän  unen vaikutus elämänlaatuun.

Tässä luennon osassa syvennytään unen merkitykseen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Tarjoamme myös konkreettisia vinkkejä, jotka houkuttelevat lempeästi uneen. Olipa kyseessä rauhoittavat iltarutiinit, mielen tyhjentäminen tai ympäristön optimointi unta varten, nämä pienet muutokset voivat tehdä suuren eron yöunesi laadussa. 

4. Tehokkaita keinoja mielen huoltoon

Kuinka hyvin hallitset rentoutumista, positiivista ajattelua ja stressinhallintaa? Nämä taidot ovat elintärkeitä henkisen hyvinvoinnin ylläpitämisessä, mutta usein ne jäävät arjen kiireiden jalkoihin. Tiedon paljouden keskellä on tärkeää keskittyä olennaiseen – oman mielen huoltamiseen.

Tässä kattavassa infopaketissa pureudumme mielen huollon perusteisiin. Esittelemme helppoja ja tehokkaita rentoutusmenetelmiä, jotka katkaisevat kiireen ja tukevat mielen hyvinvointia. Nämä menetelmät auttavat löytämään uutta energiaa, selkeyttämään ajatuksia ja saavuttamaan miellyttävän levollisen olotilan kehossa.

Lisäksi opetellaan käytännöllisiä keinoja stressin hallintaan. Nämä taidot ovat avainasemassa, jotta voit estää stressin kielteiset vaikutukset ennen kuin ne pääsevät hallitsemaan elämääsi. 

Missä ja miten?

Jaksa paremmin luento sopii loistavasti myös työpajaksi,  joka voidaan tehdä vaikka ulkona luonnon helmassa. 

Jo luento on interaktiivinen ja toimelias, mutta työpajassa päästään sukeltamaan huomattavasti syvemmälle.  Tavoitteena on, että osallistujalle jää siemen, joka konkretisoituu muutoksena osallistujan arjessa.  

Saatavilla myös verkkoluentona.

Verkkoluento voidaan myös tallentaa, jolloin hintaan lisätään 150 e + alv. Asiakas huolehtii itse taltioinnista. 

Hinnat

Luento ja työpaja saatavana Etelä-, Keski- ja Itä-Suomen alueella (n. 250 km:n säteellä Loviisasta).

60 min luento
alk. 497 e + alv 24% + matkat.

90 min luento / työpaja  
alk. 647 e + alv + matkat

120 min luento / työpaja
alk. 797 e + alv + matkat

Saatavana myös pidempiä työpajoja, kysy tarjous. 

 

Palautteita luennoistani

Luento ja toiminnallinen osuus olivat hyviä, ja sopivat meidän tarpeisiimme.  Esimerkkien ja kokemuksen kautta esityksesi oli hyvä kokonaisuus. Koko ajan jaksoi hyvin kuunnella ja keskittyä. 

Kirsi Theodorakis

Osastonhoitaja, Loimaan kotihoito

Lupasit puhua positiivisen asenteen tärkeydestä ja jaksamisesta. Juuri näistä puhuit. Puhuit kiinnostavasti ja herättelevästi. Osallistavuus on hyvä asia. Konkreettiset hengitysharjoitukset olivat hyviä. Sinua on helppo ja mukava kuunnella. Puhetapasi ja ylipäänsä esiintymisesi on miellyttävää seurattavaa.

Piia Allén

Vakka-Suomen kansalaisopisto

 Halusimme muistuttaa raskasta työtä tekeviä hoitajia, miten omasta asenteesta ja ajattelun suuntaamisesta voi olla apua jaksamiseen ja hyvinvointiin. Luento vastasi juuri tähän tarpeeseen ja odotuksiin. 

Miija Toivonen

WinNova

Tehdäänkö yhteistyötä?

Tutustu myös näihin

Positiivisuuden voima

Vuorovaikutteinen luento, joka pysäyttää tarkastelemaan omien ajatusten laatua. Luento valaisee, mitä positiivinen ajattelu oikeasti on, miten se vaikuttaa meissä ja miten sitä voi kehittää.

Pysähdy hetkeksi

Ajatuksia herättävä luento sisältää  helppoja ja lyhyitä läsnäoloharjoitteita. Miltä tuntuu tiedostaa oma keho? Entä hengitys? Entä miltä tuntuu kun katsoo toista silmiin? Tai kuuntelee keskittyneesti mitä toinen puhuu?

Istu vähemmän, elä enemmän

Toiminnallinen luento, joka saa oivaltamaan istumisen tauottamisen tärkeyden. Käytännön vinkkejä arkiliikunnan lisäämisen helposti ja hauskasti.

Kehu, kiitä, kannusta

Luento, jonka ytimessä kolme fiilistä yhteisössä nostavaa k-kirjainta. Miten kehuminen vaikuttaa? Voiko sen ymmärtää väärin, Voiko kiitosta viljellä liikaa? Millainen kannustus parantaa motivaatiota?